Zde se nacházíte: Přechod Venuše 2004 > Média > Český rozhlas

Záznamy vysílání

Záznamy ze stanice Český rozhlas - Vltava, z rubriky Věda. Tato rubrika se vysílá každý všední den zhruba v 8:25 h v rámci zpravodajsko-publicistické relace Mozaika. U pořadů vysílaných jinde než v Mozaice je uveden pořad a čas jeho vysílání.

10. 5. 2004
Přechod Venuše před Sluncem (SPEKTRUM — 15:45)Záznam v mp3
Ohlášení:

Venuše inspiruje malíře i básníky po dlouhá staletí – ať už jako bohyně krásy, lásky a plodnosti zrozená z mořské pěny, nebo jako jasně zářící bod na nebi – po Slunci a Měsíci třetí nejjasnější těleso na obloze. Letos počátkem června možná znovu podnítí fantazii umělců – zcela určitě však vyvolá mimořádný zájem astronomů profesionálů i amatérů. Proč? Na to se Jana Olivová zeptala Pavla Suchana ze Štefánikovy hvězdárny v Praze na Petříně: Záznam začíná: Venuše v těchto dnech... Záznam končí: ...na co těšit.

28. 5. 2004
Venuše – sestra Země? VT-2004Záznam v mp3
Ohlášení:

Profesionální a amatérští astronomové, ale možná i studenti a širší veřejnost se už chystají na pozorování významného astronomického úkazu, k němuž dojde po 122leté přestávce 8. června dopoledne: na přechod planety Venuše před Sluncem. O tomto jevu jsme vás už v informovali, představme si však dnes podrobněji jednoho z hlavních aktérů – planetu Venuši. Někdy se jí říká sestra Země – ovšem za posledních několik desetiletí se ukázalo, že je zcela odlišná. Co se o ní tedy vědci dozvěděli a co je na jí stále ještě záhadného? Na to se Jana Olivová zeptala profesora Frederica Taylora z univerzity v Oxfordu, prezidenta mezinárodní komise Atmosféry planet a jejich vývoj.
Záznam začíná: kulisou
Záznam končí: ...dost a dost.

1. 6. 2004
Co nového víme o SlunciZáznam v mp3
Ohlášení: Už ode dneška za týden budeme moci po téměř 122 letech sledovat mimořádný astronomický jev – přechod Venuše přes Slunce. Jednoho z hlavních aktérů této podívané – Venuši – jsme si v našich pořadech věnovaných vědě představili před několika dny. Dnes se proto podívejme podrobněji na Slunce. Sluneční dalekohledy, družice a další zařízení, která pozorují naši mateřskou hvězdu z povrchu Země i z kosmického prostoru, přinesla v poslední době mnoho zajímavých nových poznatků. Jakých konkrétně, na to se Jana Olivová zeptala RNDr. Petra Heinzela z Astronomického ústavu Akademie věd ČR:
Záznam začíná: Velkou výhodou...
Záznam končí: ...jiné délky.

3. 6. 2004
Jak se měří vzdálenosti ve vesmíruZáznam v mp3
Ohlášení: Napadne vás někdy, když zdvihnete oči ke hvězdám na obloze, jak jsou od nás asi daleko? Jak se to dá změřit? Na základě stejného vzácného jevu, jaký budeme moci pozorovat příští úterý – totiž přechodu planety Venuše před slunečním diskem – byla kdysi vůbec poprvé určena vzdálenost mezi Zemí a Sluncem, tzv. astronomická jednotka. To mělo mnohem širší význam, jak v rozhovoru s Janou Olivovou upozornil RNDr. Stanislav Štefl z Astronomického ústavu Akademie věd: Lidé totiž už tehdy znali z Keplerových zákonů relativní vzdálenosti ve sluneční soustavě. Proto jakmile byla zjištěna absolutní hodnota jedné z nich – v tomto případě vzdálenosti Země od Slunce – byly známy i vzdálenosti ostatní.
Záznam začíná: Určíme vzdálenosti...
Záznam končí: ... nejvzdálenější objekty.

8. 6. 2004
Přechod Venuše a hledání exoplanetZáznam v mp3
Ohlášení: Možná právě v těchto chvílích sledujete – samozřejmě vybaveni patřičnými pomůckami pro ochranu očí – vzácný astronomický jev, který se naposled udál před téměř 122 lety: totiž přechod planety Venuše před slunečním kotoučem. Pokud počasí dovolí, můžeme tento úkaz vidět právě dnes až do 13:23 hodin jako putování černé tečky – Venuše – po Slunci. Stejný jev kdysi umožnil poprvé vypočítat vzdálenost mezi Zemí a Sluncem. Dnes takové astronomické úkazy slouží k hledání planet daleko ve vesmíru, mimo naši sluneční soustavu. Najít tyto tzv. exoplanety obíhající kolem jiné hvězdy však není ani s dnešní technikou vůbec snadné, jak v přípěvku Jany Olivové vysvětluje RNDr. Jiří Grygar z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR:
začíná: Když si vezmeme...
končí: ...do kosmického prostoru.

30. 6. 2004
Budoucí vědci a přechod VenušeZáznam v mp3
Ohlášení: Přírodní vědy, zvlášť matematika a fyzika, nemusí být pro mladé lidi jen strašákem, ale někdy naopak vítanou příležitostí, jak změřit své schopnosti s kolegy doma i v zahraničí. Svědčí o tom pozornost, jaké se mezi českými středními školami a mladými lidmi vůbec dostalo mezinárodnímu projektu spojenému s nedávnou mimořádnou astronomickou událostí: totiž s přechodem Venuše před slunečním kotoučem. Podrobnosti se dozvíme v dnešní rubrice o vědě od Jany Olivové:
Záznam začíná: Možná jste...
Záznam končí: ...pasáž humor.

8. 10. 2004 – ČRo 1 Radiožurnál