Úvod

Pozorování

Galerie Download Odkazy

Venus transit 2004

Přechod Venuše přes sluneční kotouč

Tyto stránky jsou věnované vesmírnému úkazu, který proběhl 8. června 2004 a poskytl uchvacující podívanou nejen vědcům a astronomům, ale i obyčejným lidem, kteří tento jev pozorovali se stejným zájmem, jaký je věnován výbuchu supernovy, průletu komety či zatmění Slunce. To bylo navíc umocněno skutečností, že se tato událost řadí v pozemském měřítku k těm méně často pozorovatelným a v současné době se na Zemi nenachází nikdo, kdo předešlý přechod Venuše přes slunce zažil. Současná generace lidí však bude mít možnost tuto podívanou shlédnout znovu již v roce 2012, což je v astronomickém měřítku doslova chvilka. V minulosti mělo toto postavení Slunce, Venuše a Země význam především kvůli upřesnění střední vzdálenosti Země od Slunce tzv. astronomická jednotka (AU). Vzhledem k technickým možnostem, které však měly předchozí generace k dispozici měření přinášely jen nepřesné údaje. V dnešní době zas tento způsob měření nemá příliš velký význam, astronomové dnes spíše upřednostňují měření pomocí radaru, které je nesrovnatelně přesnější. Proto již můžeme tento jev označit spíš za podívanou.

Na těchto stránkách naleznete fotografie zachycující průběh přechodu i stručnou historii spojenou s pozorováním. Máte zde možnost si v sekci download tyto stránky také uložit pro prohlížení v režimu off-line přímo ve vašem počítači.

WIEW PAGES IN ENGLISH