Úvod

Slunce

Pozorování

Galerie Download Odkazy

Trocha historie

Přechod Venuše přes sluneční disk se řadí k tak ojedinělým astronomickým  úkazům, jako je  okem viditelná supernova nebo jasná kometa. Všechny ty to úkazy se vyznačují velkou vzácností a jsou ceněny nejen astronomi, ale i  širokou veřejností. Přechod Venuše přes sluneční disk měl v minulosti nesmírný vědecký význam.

Do té doby nebyla známa přesná hodnota astronomické jednotky a přechod Venuše poskytoval výbornou příležitost

.

Ze známé vzdálenosti dvou nezávislých pozorovatelů a ze změřené paralaxy Venuše se jednoduchou trigonometrií vypočte vzdálenost  Venuše od Země. A to je prakticky vše, protože astronomové už delší dobu znali díky III. Keplerovu zákonu poměrné vzdálenosti jednotlivých planet, a tak pro ně nebylo složité vypočítat astronomickou jednotka.

První pokus o pozorování přechodu uskutečnil roku 1631 Francouz Pierre Gassendi. Gassendi měl neuvěřitelnou smůlu. Celý úkaz byl z Evropy prakticky nepozorovatelný. Při východu slunce nad obzor bylo vidět výstup Venuše ze slunečního disku z Čech, Rakouska, Dánska i Itálie, Gassendi však pozoroval z Paříže.

Další pozorování díky nepřenosnostem v posledním Keplerově  spisu Rudolfínské tabulky málem neproběhlo. Kepler totiž chybně určil další přechod až na rok 1761.

Naštěstí měsíc před nebeskou podívanou astrologové J.Horrocks a W. Crabtree určili správné datum na rok 1761, kdy půl hodiny před západem slunce jako první pozemšťané pozorovali tento úkaz.

Další úkaz připadal na rok 1761. Tentokrát bylo do celého světa vysláno několik francouzských a anglických expedic. Projekt však skončil relativním neúspěchem. Výsledná hodnota astronomické jednotky vyšla 125-153 milionů kilometrů, tedy mnohem větší chyba než se kterou počítali.

Pozorování roku 1796 přineslo přece jen více úspěchu. Na pozorování se spolu J. Cookem  podílelo na 150 hvězdářů z 80 zemí a dospěli k hodnotě 147-154 milionů kilometrů.

V letech 1874 a 1882 již byla k dispozici fotografie a přesné chronometry, a proto se předpokládalo, že hodnota astronomické jednotky bude určena přesné. Hodnota sce pohybovala v mezích 148.1-149.4 milionů km, tedy s asi patnáctkrát větší chybou než bylo přípustné.

Mezitím civilizace vyspěla na takovou úroveň, že bylo možné určit astronomickou jednotku jinou sofistikovanější metodou. Astronomická jednotka byla pomocí radarového měření stanovena na 149597870.681, tedy s přesností na metry.

Dnes nemá pozorování tranzitu Venuše takový vědecký význam, ale je jedním z nejkrásnějších nebeských úkazů.