Slunce

Doba rotace: 25,4 dní na rovníku, až 30 dní na pólech.
Hmotnost: 333 000 x Země
Průměr: 870 000 mil (1,4 milionu kilometrů)
Teplota: 27 milionů °F (15 milionů °C) v jádře; 11 000°F (6 100°C) na povrchu.

Mezi hvězdami má průměrnou velikost a teplotu. Při pohledu na galaxii která obsahuje Slunce a více než sto miliard dalších hvězd si ho ani nevšimnete, otáčející se kolem středu Mléčné dráhy, přibližně v půli cesty ven z vnitřní hrany jednoho ze spirálových ramen galaxie.
Na nebi naší planety samozřejmě nechybí. Slunce je největší objekt v sluneční soustavě, a všechen život na zemi závisí na jeho životadárné energii.
Když se podíváme na Slunce (přes bezpečné filtry samozřejmě), uvidíme fotosféru, vnější viditelnou vrstvu která má teplotu 11 000°F (6 100°C). Někdy se na povrchu objeví sluneční skvrny, jindy na něm nejsou žádné. Tyto oblasti vypadají temněji protože jsou chladnější než okolní plyny – ale i tak dosahují teplot v rozsahu od 6 700°F do 9 400°F (3 700°C až 5 200°C).
Horká jako sluneční povrch je oáza v porovnání s přehřátými pochody v jeho srdci. Hluboko uvnitř slunečního jádra je vysoká míra tvorby energie a obrovský tlak – přibližně 333 000x větší než v Zemi -, který ohřívá plyn na 27 milionů °F (15 milionů °C). Způsob pohonu slunce je neustálá přeměna vodíku na helium. Toto střídavě uvolňuje energii ve formě gama paprsků které se odráží od jednoho atomu k dalšímu dokud, po zhruba milionu let, energie konečně nedosáhne slunečního povrchu ve formě viditelného světla a tepla. Každou sekundu Slunce uvolní tolik energie jako 90 miliard 1-megatunových vodíkových bomb.
Naše průměrná hvězda je přibližně ve 40% svého života z očekávaných 12 miliard let. Přibližně šest miliard let od teď se spotřebuje vodíkové palivo a začne slučovat heliová jádra. Slunce se nafoukne do červeného obra, tak velkého že obklopí orbitu Země. Za další miliardu let červený obr vychrlí své vnější vrstvy, zůstane pouze malý bílý trpaslík který se ochladí a pozvolna zmizí.

Sluneční soustava

Díváte se na sluneční soustavu ze vzdálenosti 4 560 milionů mil (7950 milionů kilometrů).
Cesta sluneční soustavou začíná vzrušujícím přehledem. Slunce, které obsahuje 99,85% hmoty ve sluneční soustavě, vládne planetám, které jsou vidět jak se otáčí přesně v poměru k jiné planetě – Jupiter je nejrychlejší, Venuše je nejpomalejší. Jejich relativní okružní rychlosti jsou také přesně opakované, Merkur – nejblíže ke Slunci – otáčející se k této hvězdě každých 14,5 sekund, odpovídající jeho 88 dnům oběhu.
Můžete začít kliknutím na slunce a propracovat se směrem ven, nebo si můžete vytvořit vlastní cestovní trasu procházení planet. Při každé návštěvě planety – a na vedlejších výletech na asteroidy nebo prolétající kometu – budete objevovat nejnovější informace o našich vesmírných sousedech.
Ale než začnete vaše cesty, zastavte se a podívejte se na sluneční soustavu v akci. Kruhy v kruzích, kola v kolech, planety, měsíce, komety, asteroidové pásy okolo slunce jako létající kola ve vesmírných hodinách.
Někteří vědci věří, že každá molekula může být vystopována až k velkému třesku – okamžik vytvoření kdy celý vesmír vybuchl z jednoho nepředstavitelně hustého bodu. Jak se vesmír rozšiřoval a jeho složky se ochlazovaly, prašný zbytek se začal přitahovat k sobě do obrovských molekulárních mraků, které se shlukovaly, stlačovaly do jejich vlastní gravitace, a začaly hořet jako hvězdy.
Přibližně před 4,6 miliardami let, v půli cesty ven z jednoho spirálovitého ramena galaxie kterou nazýváme Mléčná Dráha, se naše vyvíjející se Slunce objevilo ze zhušťujícího se molekulárního mraku. Budoucí hvězda byla obklopena kotoučem prachu a ledu, který se za dobu tak krátkou jako je 100 000 let nahromadil z velikosti asteroidu. Potom začala vesmírná hra kulečníku když se stále rostoucí části srážely, drtily a poté spojovaly do ještě větších těles. Nevyvinutá sluneční soustava byla chaotická, ale z masakru vzešlo 9 hlavních těles, planet.
Slunce brzy nashromáždilo tolik hmoty, že se vznítilo a stalo se plnohodnotnou hvězdou. Exploze energie vyzářené při zrození slunce se rozletěla do všech směrů, vyčistila tím plyny a částice prachu kolem planet. Devět planet uvidělo poprvé východ slunce.
Sluneční teplo bylo nejspíše zabránilo ledu před zakrytím vnitřních planet, takže Merkur, Venuše, Země, Mars a úlomky asteroidového pásu rostly většinou ze skalnatých materiálů. Později se četné ledy spojily se skalami z velkých jader Jupiteru, Saturnu, Neptunu a Uranu. Jejich značná gravitace způsobila přitahování velkých množství plynu, vytvářejícího obry sluneční soustavy. A za nimi byla skupina dvou planet Pluto a jeho strážce Charón, jejich netradiční oběžná dráha je pravidelně vedla do Neptunu, lemovaly okrajově rodinu planet.
Je jasné že naše Slunce není jediná hvězda s planetami okolo sebe – pozemní hvězdářské dalekohledy objevily důkaz o velkých planetách, podobajících se Jupiteru, za naší sluneční soustavou. Několik těchto planet obíhá v kritických vzdálenostech od jejich hvězd kde teploty mohou být příznivě nakloněny životu tak jak ho známe my. Čím více se učíme o našich sousedních planetách proč jsou takové jaké jsou, tím lépe budeme rozumět možným podmínkám na planetách které objevujeme daleko za naší sluneční soustavou.